AMD øjensygdom

Hvad er AMD øjensygdom?

AMD øjensygdom er en sygdom, der påvirker makula, som er den del af nethinden, der giver skarpt syn. Det er en progressiv sygdom, der kan forårsage synstab og permanent synsnedsættelse, hvis den ikke behandles.

Der er to typer af AMD øjensygdom: tør AMD og våd AMD. Tør AMD er den mest almindelige form, og det udvikler sig langsomt over tid. Våd AMD er mindre almindelig, men mere alvorlig, og det kan føre til hurtigt synstab.

Årsager til AMD øjensygdom

Der er flere faktorer, der kan øge risikoen for at udvikle AMD øjensygdom. Disse faktorer inkluderer:

• Alder: Risikoen for at udvikle AMD øjensygdom øges med alderen.
  • Rygning: Rygning kan øge risikoen for at udvikle AMD øjensygdom.
  • Familiær disposition: Hvis der er AMD øjensygdom i din familie, øges din risiko for at udvikle sygdommen.
  • Kost: En diæt, der er rig på mættet fedt og lav i antioxidanter, kan øge risikoen for at udvikle AMD øjensygdom.

Hvad er symptomerne på AMD øjensygdom?

Symptomerne på AMD-øjensygdom kan variere fra person til person, men de mest almindelige er sløret syn, forvrænget syn, vanskeligheder med at se i dårligt lys og behov for mere lys ved læsning. Nogle patienter kan også opleve en mørk eller tom plet i midten af synsfeltet.

Syn med AMD øjensygdom                Normalt syn hos patient

Hvordan behandles AMD øjensygdom?

Der er ingen kur mod AMD-øjensygdom, men der er behandlinger, der kan hjælpe med at bremse dens progression og bevare synet.

Effektiv behandling af AMD øjensygdom med akupunktur

Vi har rigtig gode resultater med behandling af AMD  ( aldersbetinget maculadegeneration),

også kendt som øjenforkalkning. AMD er den hyppigste årsag til svagsynethed og blindhed i Danmark, og derfor er det også AMD  vi behandler mest. Halvdelen af danskere over 60 år har de tidlige stadier af sygdommen

Vi benytter en akupunktur metode, som er udviklet af akupunktør John Boel. Han har behandlet over 7000 patienter med mange forskellige øjenlidelser, og over 70 % af patienterne har oplevet en forbedring.
Vi sætter nåle i fødder, knæ, hænder og øjenbryn – ikke i øjet!

Hvordan ser AMD behandlingsforløbet ud?

Behandlingen af øjensygdomme er intens i opstartsfasen.
En behandling består i, at man ligger eller sidder med nålene i 30 minutter, derefter holder man en ½ times  pause, og til sidst får man nåle i igen i 30 minutter.

• Uge 1: Fem behandlinger (a 2×30 min.)
  • Uge 2: Fem behandlinger .

Herefter 1 mdr. behandling (2*30 min.)

Akupunkturbehandlingens virkning

Alle mennesker reagerer forskelligt på akupunktur. Hos hovedparten af  klienterne kan vi efter 5-10 behandlinger se en synsforbedring.
Omkring 10 % af patienterne er resistente over for enhver form for akupunktur. Det betyder, at disse patienter indtil videre ikke kan blive hjulpet.

Vi konstaterer tidligt i forløbet, om behandlingen har den ønskede effekt, ellers stopper vi behandlingen her.

Andre øjensygdomme

Ud over at behandle AMD/øjenforkalkning tilbyder vi også behandling af andre øjensygdomme såsom grøn stær (glaucom), blodpropper i øjet, kikkertsyn (Retinitis pigmentosa) og synsproblemer efter slag som f.eks. færdselsuheld.

Akupunktur mod AMD øjensygdom: Få en individuel behandlingsplan

Hvis du lider af AMD øjensygdom og overvejer akupunktur som en behandlingsmulighed, kan Praxis` erfarne akupunktør hjælpe dig med en individuel behandlingsplan.